Etykiety są coraz częściej wykorzystywane w różnych branżach. Znajdują zastosowanie w transporcie i ułatwiają identyfikację produktów, dlatego z dnia na dzień stają się popularniejsze. Etykiety samoprzylepne sprawiają, że praca na różnych etapach produkcji i sprzedaży staje się łatwiejsza, a znakowanie produktów odbywa się w szybkim tempie i jest bardzo efektywne. 

 

Aby jednak etykiety spełniały swoje zadanie, muszą być dostosowane do specyficznych warunków, którymi rządzi się każda branża. Innych etykiet będzie potrzebował producent mrożonek, a innych - sklep kosmetyczny. Firma kurierska oczekuje innych oznaczeń niż sprzedawca mebli lub części motoryzacyjnych. Żeby etykiety mogły skutecznie ułatwiać pracę w różnych branżach, na rynku są dostępne ich różne typy. To ułatwia dobranie rodzaju etykiet do produktów, na których mają być umieszczone i do warunków przechowywania tych produktów.

Etykiety samoprzylepne - kształt i kolor

Etykiety mogą mieć różny kształt. Najczęściej spotyka się prostokątne, ponieważ można umieścić na nich w czytelny sposób wiele informacji i są najbardziej uniwersalne. Ponadto ten kształt umożliwia masowy druk bez marnowania materiałów. Często pełnią funkcję informacyjną lub zawierają kod kreskowy albo kod QR. Rzadziej stosowane są etykiety okrągłe, których niewątpliwą zaletą jest fakt, że przyciągają wzrok nietypowym kształtem. Wykorzystuje się je głównie w celach marketingowych, aby wyróżnić produkt na tle konkurencji i zwrócić uwagę klienta. Wówczas można wykorzystać także etykiety owalne lub falowane.

 

Kolejnym ważnym aspektem jest kolor etykiety. Standardowo używa się białych, bo najlepiej widać na nich informacje. To najbardziej uniwersalny i najłatwiej dostępny kolor. Zazwyczaj białych etykiet używa się po to, by przekazywały ważne informacje. Kolorowe etykiety mają natomiast przyciągać wzrok, zapadać w pamięć i stanowić wizualny wyróżnik produktu, więc dobrze sprawdzają się jako np. oznaczenie promocji.

Rodzaje materiałów etykiet samoprzylepnych

Priorytetowym aspektem, który należy wziąć pod uwagę podczas wyboru etykiet, jest materiał, z którego zostały wykonane. Wyróżniamy:

  • etykiety papierowe, które są najbardziej ekonomiczną i najpopularniejszą opcją, ale cechuje je niewielka trwałość i odporność na warunki atmosferyczne. Dobrze sprawdzą się np. do oznaczania artykułów biurowych.
  • etykiety foliowe z polietylenu (PE) wyróżnia wysoka elastyczność, więc chętnie wykorzystuje je przemysł opakowaniowy, chemiczny, kosmetyczny, są także stosowane do oznaczania środków trwałych. Ich żywotność to 3-5 lat.
  • etykiety foliowe z polipropylenu (PP) są stosunkowo sztywne, ale łatwo poddają się obróbce mechanicznej. Dobrze znoszą obecność chemikaliów, a także wysokie i niskie temperatury. Są stosowane w branży spożywczej, reklamowej, opakowaniowej i tekstylnej.
  • etykiety winylowe charakteryzuje duża wytrzymałość mechaniczna i odporność na znaczną część chemikaliów. Dodatkowo są niepalne i bardzo elastyczne, dlatego chętnie wykorzystuje się je do plombowania podzespołów elektronicznych.
  • etykiety akrylowe są wyjątkowo odporne na wysokie temperatury (nawet do 300 stopni Celsjusza), chemikalia i promieniowanie UV. Stosuje się je w charakterze plomb gwarancyjnych, etykiet informacyjnych oraz schematów połączeń. Są także używane do znakowania obwodów drukowanych.